12 Mayıs 2017 Cuma

Ne Okudum - Bilge Adamın Korkusu (Kralkatili Güncesi 2. Gün) | Patrick Rothuss

Orijinal Adı: The Wise Man's Fear
Seri: The Kingkiller Chronicle #2
Önceki Kitap: Rüzgarın Adı
Esmanın Yorumu: Bilge Adamın Korkusu
Yayınevi: İthaki Yayınları
Sayfa Sayısı: 1142
Baskı Yılı: 2011
Goodreads Puanı: 4.57  (270,269 Oy)


Arka Kapak Yazısı
   Her bilge adamın korktuğu üç şey vardır: fırtınalı bir deniz, aysız bir gece ve yumuşak başlı birinin öfkesi.,

   Bilge Adamın Korkusunda Kvothe kahramanlık yolundaki ilk adımlarını atıyor ve kendi
ömrü dahilinde efsane haline gelmenin hayatı bir adam için ne kadar zor kılabileceğini öğreniyor.

   Uyuyan höyük krallarından prensesler kaçırdım. Trebon kasabasını yakıp kül ettim. Felurianla bir gece geçirdim ve hem canıma hem de aklıma mukayyet olabildim. Çoğu insanın alındığından daha küçük bir yaşta Üniversiteden atıldım. Başkalarının gündüz gözüyle ağızlarına almaktan bile korktukları yollardan ay ışığı altında geçtim. Tanrılarla konuştum, kadınlar sevdim ve ozanları ağlatan şarkılar yazdım.

   Benim adım Kvothe. Belki beni duymuşsunuzdur.

Yorum
   Herkese merhaba kitap severler! Öyle uzun zaman olmuş ki yazmayalı, bir kitap yorumunun nasıl yazıldığını az kalsın unutuyordum. Blogu ve yorumları bu denli ihmal etmiş olmak beni fazlası ile üzüyor ama hayatta her zaman istediğimiz kadar boş zaman ve istek olmayabiliyor bu tarz işler için. Şu sıralar bir iki kitap okuyup bitirmiş olmama rağmen yorumunu giremeyecek kadar meşgul, yorulmuş ve hevessiz bir dönemden geçiyorum. Umarım yakında bu durumların hepsinden kurtulur ve blogla daha alakalı olduğum günlere dönerim. Her neyse ilk kitabını oldukça beğendiğim Kralkatili Güncesi serisinin ikinci kitabını da an itibari ile bitirdim ve sıcağı sıcağına yorumumu yapmayı ihmal etmeyim istedim.


    Kendisine “kissed by fire” lakabını yakıştırdığım kızıl kafa Kvothe’un maceraları son hızıyla devam ediyor. Hem de oldukça kalın ikinci kitabıyla. Bu kitabı çok kısa sürede ve oldukça kendimi kaptırarak okudum dersem bir miktar yalan söylemiş olurum. Kitap oldukça akıcı olmasına rağmen hem yoğun bir dönem geçirdiğim için hem her yere taşınabilir bir yapısı olmadığı için çoğu zaman okumayı ihmal ettim veya başka kitapları araya sıkıştırmak durumunda kaldım o nedenle biraz geniş zamana yayarak okudum ama yine de efsanevi tadını almaktan geri durmadım.

     Önceki kitap ardında bıraktığı birtakım gizemler ile ve oldukça güzel bir kurgu ile başlayıp sona ermişti, okuyanlar bilirler. Bu kitapta da son derece güçlü bir kurgu olduğu hemen gözüme çarptı. Zaten baş karakteri sevmiş ve benimsemişseniz, kurgu aşırı derecede saçmalaşmadıkça kitabın tadı size hep leziz gelir kanısındayım. Bende arka kapak yazısındaki gibi destanlara konu olan, Felurian ile bir gece geçiren, üniversiteden atılan, tanrılarla konuşan Kvothe’umu sevdiğim için bu kitapta da nefesimi kesen yerler oldu.


   Olaylardan önce karakterlerden bahsetmemiz gerekirse, ilk kitaptan çok da farklı bir kadrosu olmadığını görebilirsiniz. Yine başı Kvothe çekmekle birlikte, üniversitedeki öğretmenler, Denna, Kvothe’un yakın arkadaşları Fela, Simmon, Wil gibi karakterlerin yanı sıra yeni ve farklı karakterler de kadroya dahil oluyordu. Bazılarını gerçekten çok sevdim. Tempi’yi,  Vashet’i, Brendon’ı, Celean’ı ve daha birçoğunu. Sizin de tanıdıkça seveceğinizden şüphem yok. Tabi pek içimin ısınmadığı kişiler de var. Mesela Felurian karakteri ve kitaptaki yeri bana saçma ve gereksiz geldi. Felurian’ı arka kapak yazılarından ve resimlerdeki tasvirlerden yola çıkarak çok daha farklı ve büyüleyici hayal etmiştim. Hevesinizi kırmak gibi olmasın ama kitaptaki yerinin pek de öyle olmadığını görünce bir nebze hayal kırıklığına uğradığımı söylemeden geçemeyeceğim. Bölümü gereksiz yere uzatılmıştı ve fantastik bir eser olmasına rağmen bazı paranormal yerlere saçma şekilde yer verilmişti.

                                                                     [!!SPOILER!!]
Ademler ile ilgili yerler de bazen sıkıcı ve yavaş ilerlese bile kitaba farklı bir boyut kazandırıyordu. Kitabın hep üniversitede veyahut hep yollarda geçmesini beklemek saçmalıktı. Yazarın Kvothe’u sürekli bambaşka dünyaların içine sürüklemesi, kitaba hareketlilik katıyordu. Bir yandan Severen’de Maer’in yanında, bir yandan Trebon taraflarında ejderuslar ile boğuşurken, bir yandan dünyadan çok uzaklarda fey dünyasında, bir yandan ormanlarda kamp kurarken haydut peşinde, bazense Ademre denen topraklarda Adem fedaileri tarafından eğitilirken onu görmek size de bambaşka kitaplar okuyor, bambaşka dünyalara gidiyor tadı veriyordu. Bu tür gezinti ve maceraların daha ergenlik döneminde diyebileceğimiz küçük Kvothe’umuza deneyim ve hayata bambaşka bakış açıları kazandırdığı, aynı zamanda bizlere Kvothe’un sahip olduğunu görmediğimiz birtakım özelliklerini gösterdiği gerçeği hoşuma gitti. Yine de en çok Kvothe’un üniversitedeki hallerine, oradaki arkadaşlıklarına özlem duyduğumu söylemem gerekir.
                                                              [!!SPOILER SONU!!]

    Yazar yine bu kitapta da özgün kurgusu ile bizleri şaşırtmaya devam ediyordu. Zaten en baştan beri sevdiğim ve “3S”olarak isimlendirdiğim sigaldri, simya ve sempati durumlarını kitapta oldukça seviyorken bunun dışında isimler, haritalar, Ademlerin dili, tarih, mahremiyete bölgeden bölgeye bakış açılarının farklı olması gibi orijinallikler göze çarpıyordu kitapta.

    Yer yer hatta çoğu zaman Kvothe’un sigaldrisini, sempatisini, alarını, lavta çalmasını özlediğim yerler oldu çünkü kitap çok kalın olduğu için sevgili kahramanımızın bunlar dışında uğraştığı birçok şey de oluyordu.


   Kitabın bambaşka, gizemli bir dünyası var. Siz de Kvothe ile birlikte birçok soru işaretinin ve gizemin peşinde sürüklenirken buluyorsunuz kendinizi. Kitap bu kadar kalın olunca ve seri üç kitaptan oluşacak olunca gizemin bir kısmının bu kitapta çözülüp bazı şeylerin açığa kavuşacağını düşünüyor insan ama 1200’e yakın sayfayı yalayıp yutmuş olmama rağmen en ufak bir soruma bile cevap bulamadım demekle kalmayıp bu kitap yeni soru işaretlerine sebep oldu diye de eklemek istiyorum. Biraz spoilerımsı bir şey söylemek istiyorum. O yüzden dikkatli okuyun bu satırları! Kitabın asıl gizemi hem Kvothe hem bizim için Chandrialılar olmakla beraber biraz fazla gizemli kalıp abartıldıklarını düşünmeye başladım. Herkesin onlar hakkında bir şeyler söylemekten kaçınması, onlarla ilgili hiçbir kaynakta yeterli bilgi bulunmaması abartıya kaçmış. Keşke bu kitapta biraz daha netleşen noktalar olsaydı düşüncesindeyim.



   Çok da uzatıp içinizi sıkmak istemiyorum. Zaten spoiler vermeden de tam layıkıyla yorum yapabileceğimden emin değilim. Şimdiye kadar istemeden de olsa arada spoilerlar kaçırdığım noktalar olduysa bağışlayın. Kitap tuğla gibi olsa da gözünüz korkmasın bakmayın benim biraz uzattığıma da oldukça akıcı ve muhteşem bir kitap. Şimdiden en sevdiğim ilk beş seri içine gözü kapalı girdi. Patrick Rothfuss’u ve yazım tarzını da oldukça beğendim. Üçüncü kitabı sabırsızlıkla bekliyorum ve herkese de mutlaka okumalarını tavsiye ediyorum. Canım kitabım. Herkese bol kitaplı günler!


  Alıntılar
Evet, kusurluydu. Fakat gönül meselelerinde bunun ne önemi var? Biz insanlar bir şeyi sevdik mi severiz. Mantığın bunda yeri yoktur. Hatta mantıksız sevgi pek çok açıdan gerçek sevgidir. Sevmek için bir sebep oldu mu herkes sevebilir. Böyle bir şey cebinize bir peni koymanız kadar doğaldır. Ama bir sebep olmadan sevmek… Kusurları bilip onları da sevmek… İşte bu nadir, saf ve mükemmel bir şeydir. 
Annemin saçlarımı okşaması. Bana sarılan kolları. Başımı boynundaki o kıvrıma kusursuzca yaslamam. Geceleri kamp ateşinin yanında kucağına oturup kendimi miskin, mutlu ve güvende hissetmem. En kötü anılar bunlardı. Kıymetli ve mükemmel. Ağız dolusu cam kırığı kadar keskin.
Müzik kendi kendini açıklar, o hem yoldur hem de yolu gösteren harita. İkisi birdendir.
Her açık bilgi aslında tercüme edilmiş bir bilgidir ve her tercüme kusurludur. 
Çok dikkatli baktığın için yeterince göremedin. Fazla bakmak görmeye mani olabilir, anlıyor musun?
Şarkılar kendi saatlerini ve mevsimlerini seçerler. Ezgin cılızsa bunun bir sebebi vardır. Ezginin tonu yüreğinin mizacıdır ve çamurlu bir kuyudan temiz su çekemezsin. Tek yapacağın artıkların dibe çökmesini beklemektir. Yoksa sesin kırık bir çanınkinden farksız olur. 
Hangilerini daha ilginç bulurdunuz? Kendilerini hemen kollarınıza atanları mı, yoksa daha zorlu, daha çekingen, hatta çabalarınıza karşı kayıtsız kalanları mı? Aynı durum kadınlar için de geçerlidir. Bazıları erkeklerin yılışıklığına katlanamaz. Ve kendi kararlarını vermek için rahat bırakılmak hepsinin hoşuna gider. Daima gözünüzün önünde olan bir şeyi özlemeniz güçtür.
Teccam, Tecelli adlı eserinde sırlardan bahsederek onlara zihnin ıstırap verici hazineleri der. Çoğu insanın sır zannettiği şeylerin aslında hiç de öyle olmadığını açıklar. Mesela gizemler sır değildir. Az bilinen gerçekler veya unutulmuş hakikatler de. Teccam’a göre bir sır, faal olarak bilinen gizli bir bilgidir. 
Çoğu sır ağız sırrıdır. Paylaşılan dedikodular ve fısıldanan küçük skandallar gibi. Bu sırlar dünyaya salınmak için can atmaktadır. Bir ağız sırrı çizmenizin içine kaçmış küçük taş gibidir. İlk başta onun farkında bile olmazsınız. Ama daha sonra rahatsız edici ve en sonunda katlanılmaz hale gelir. Ağız sırları tutuldukça büyürler, dudaklarınıza baskı yapana dek şişerler. Serbest kalmak için didinirler. Yürek sırları farklıdır. Bunlar mahrem ve ıstırap vericidir. Tek istediğiniz onları dünyadan saklamaktır. Ağzınızda şişip dudaklarınıza baskı yapmazlar. Yürekte yaşarlar ve saklandıkça ağırlaşırlar.    
Teccam ağız dolusu zehrin bile bir yürek sırrından daha iyi olduğunu iddia eder. Bir budalanın bile ağzındaki zehri tükürebildiğini, ama bizlerin bu ıstırap verici hazineleri sakladığımızı söyler. Onları her gün biraz daha yutkunarak içimizde daha da derine inmeye zorlarız. Orada otururlar, ağırlaşırlar, çürürler. Yeterince zaman geçerse kendilerini saklayan yüreği ezerler.
Dünyada hiçbir şey birini alışık olmadığı bir hakikate inandırmak kadar zor değildir.
Yabancı diller müzik enstrümanları gibidir: ne kadar çok dil bilirseniz yenilerini öğrenmeniz o kadar kolaylaşır.
En fazla şeyi cevap veremediğimiz sorulardan öğreniriz. Bunlar bizi düşünmeye sevk eder. Bir insana tüm cevapları verirsen elde ettiği tek şey bazı hakikatler olur. Ama ona bir soru verirsen kendi cevaplarını kendi arar.
Uyurken bir ateşin resmiydi. Uyanıkken ateşin ta kendisi.
Gurur ve akılsızlık; bu ikisi daima el ele gider.
Öykü dediğin ceviz gibidir. Bir budala onu bütün bütün yutup boğulur. Başka bir budala değersiz olduğunu sanıp atar. Ama bilge bir kadın kabuğu kırmanın ve içindeki meyveyi yemenin bir yolunu bulur.
Bazen bir insanın alabileceği en iyi yardım, başka birine yardım etmesidir.
Fakat sessizlik öncekinden de güçlüydü. O kadar yoğundu ki ekmeğinizin üstüne sürüp yiyebilirdiniz. Öyle sessizlikler vardır ki sözcükler bile bunları kovamaz.

Puanım
 

24 yorum:

  1. Sonunda 😄 Ben de merak ediyordum nerelerdesiniz diye, ikiniz de bayadır yoksunuz, hatta Esma'nın yorumunu gördüm Şule'nin blogunda ona da sordum 😄 Sonuç olarak sevindim bir başlangıç yapmana, devamı gelsin ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yahu sotma bende özledim buraları ve sizleri ama bir türlü fırsat filab olmadı daha sık uğramaya çalışacağım finaller bir geçsin öyle umuyorum. Devamı gelecek teşekkürler kuzucuk 😘

      Sil
  2. Ay onu bunu bırak da hosgeldinnnn :) nerelerdesin canm benm özletin kendini bakk 😘😘💕💕💕

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende sizleri özledim ya işte yoğundum şu sıralar giremedim hiç :( hoşbulduk ❤❤❤❤

      Sil
  3. Gerçekten özlemişim yorum yazılarını. Gerçi ben de yoğunum bu aralar ama fırsat buldukça buralara kaçıp nefes alabiliyorum işte biraz. Kitabı 2 yıl önce falan okudum ben de sanırım. Ama bitirmedim. Daha doğrusu biraz bitirmedim, biraz da bitiremedim. Son 200 sayfası falan okunmayı bekliyor yanılmıyorsam. Kitabın kötü olmasıyla kesinlikle alakalı değil bu durum tabi ki. Malum ebatlarından dolayı kitabı dışarıda okuyamadığımdan kalmış son kısımlar, sonra da 3. kitap efsaneleştiğinden inat ettim bitirmedim kitabı. Oysa kitapları alırken 3. kitabın yakında çıkacağını söylemişti satıcı abimiz. Artık nasıl içime dert olduysa bunu her defasında söylüyorum ama o yakınlık bir türlü bitmiyor -,- Neyseee, güzel bir yorum olmuş :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende sizleri çok özledim ya sorma bu sene ağır bir sene okulum için dersler başka kurslara filan gittim onlar başka şeyler derken ne doğru düzgün kitap okudum ne de yorum yazabildim. Kitabı bitirememe sebebini anlıyorum hele ki şu üçümcü kitabın gelmeme durumu. Ben buz ve ateşin şarkısında aynı şeyi yaşıyorum ejderhalar dansı en son okuduğum kitabı olmasına rağmen orada bile birçok detayı olayları unuttum ama hala çıkmadı yenisi. Umarım aynısı bu kitapta da başıma gelmez de çıkar şu üçüncü kitap. Sende bitirdiğinde hemen üçüncüyü alıp okuyabilirsin. Buralar nefes almak kafamı dağıtmak için güzel yerler dediğin gibi.uzun süre ihmal etmiş olmak üzüyor beni. Neyse bir süre buralarda olamayacağım gihi görünüyor ama yazın gümbür gümbür gelirim inşallah. Yorum için teşekkürler İlkaycım :) :)

      Sil
    2. O zaman derslerinde başarılar dilerim :) Ben de yazı iple çekiyorum, çok bunaldım çok..

      Sil
    3. Bende çok bunaldım kafamı yemek üzereyim. Çok sağol sanada kolaylıklar :)

      Sil
  4. Bir de üçüncü kitap çıksa.

    YanıtlaSil
  5. Yeniden aramıza dönmene sevindim :)) Bu seriyi çok seviyorum ama favorim birinci kitap :D Felurian kısmı beni de sıkmıştı, gereğinden fazla uzundu. Üçüncü çıkana kadar da serideki olayları unutmam umarım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende sevindim :D birinci kitap gerçekten çok güzeldi ama ben bunu da çok sevdim bazı yerler canımı sıkmayın rağmen. Seri mükemmel umarım üçüncüsü hemencik çıkar. Unutmayan unutana anlatsın o zaman. Yorum için teşekkürler :) :)

      Sil
  6. Yorumlarını özlemişiz :-) Seriye başlayıp kitabın ebatları yüzünden yarım bırakmıştım çünkü dışarıya götüremiyordum. 3.kitap çıkınca tekrar başlayacağım umarım :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hep bu ebatların yüzünden yahu. Otobüste orada burada taşıyamadığım için okuyamadım bende. Mutlaka başla bence efsane güzel bir seridir :) bende sizleri çık özledim :)

      Sil
  7. Bir gittiniz pir gittiniz. Aramıza tekrar hoşgeldiniz canlar :) Ben de Halide Edip'in kitabını biteremedim henüz, ki okuyacağım 150 sayfacık, resmen utanıyorum kendimden :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kuzucum gelemedik bir türlü. Ya aksilikler gelince hepsi üst üste geliyor inan kitap okuyamamak beni de oldukça üzüp sinir etti en kısa zamanda normale döneceğim inşallah. Yorum için teşekkürler kuzucuk 😘 :)

      Sil
  8. Temelli gitmediniz sonuçta yine yazılar geliyor takma kafana o yüzden :) Ki yokken kütük gibi kitap okumuşsun süper bence :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet tam anlamı ile kütük gibiydi :D yeni yorumlar da gelecek inşallah temelli gitmeyi hiç istemem yorumun için teşekkürler tatliş :)

      Sil
  9. Her zaman blogumuzla istediğimiz kadar ilgilenemiyoruz. Yazılarını, yazılarınızı özledik. istediğin boş vakitler en kısa zamanda gelir umarım :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende yazmayı ve sizlerin kitap yorumlarınızı okumayı özledim ama zamnasızlık kötü ne yazık ki. O zamanların geleceğine canı gönülden inanarak yoğun dönemi atlatmaya çalışıyorum destekleriniz ve gülzel dilekleriniz içinn siz tüm bloggerlara teşekkür ederim :)

      Sil
  10. neşen çabuk yerine gelsin taam mıııı :)

    YanıtlaSil
  11. Özlemiştik:) evet zaman zaman böyle dönemler oluyor ama umarım çabuk üstesinden gelirsin:) kitap senden 5 tam puan almış, o zaman bu seriyi ben de not edeyim, bayağı merak ediyordum, keyifli okumalar, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende özlemişim sizlerle olmayı sevgili kitapsever dostlarım. Evet beş puan verdim on puan olsa on da verirdim mükemmel seri mutlaka okumalısın yorumlarını bekliyorum erenciğim :)

      Sil