30 Nisan 2016 Cumartesi

Dava - Franz Kafka | Kitap Yorumu

Orijinal Adı: Der Prozess
Seri: Yok
Yayınevi: Panama Yayıncılık
Sayfa Sayısı: 270
Baskı Yılı: 2015
Goodreads Puanı: 3.98  (129,354 Oy)

Arka Kapak Yazısı

Birisi Josef K.'ya iftira atmış olmalıydı.
Yanlış bir şey yapmadığını bildiği halde bir sabah tutuklanmıştı. Bayan Grubach'ın aşçısı her sabah saat yedide ona kahvaltısını getiriyordu. Bayan Grubach onun ev sahibesiydi ama ne hikmetse o gün ortalarda yoktu. Daha önce böyle bir şey yaşandığını hiç hatırlamıyordu. K.; yastıktan başını kaldırmadan, hemen karşı taraftaki binada yaşamakta ve alışılmadık bir merak içerisinde kendisini izlemekte olan yaşlı kadına bakarak bir süre daha bekledi. Hem karnı acıkmış hem de canı sıkılmıştı. Daha fazla dayanamadı ve zili çaldı. O daha zili çalar çalmaz kapıya vuruldu ve hemen sonra bir adam girdi odaya.

Adamı daha önce bu evde hiç görmemişti. Zayıf ama sağlam yapılı bir adamdı. Üzerinde vücudunu sıkıca saran siyah bir takım elbise vardı. Tam olarak ne işe yaradığını bilmese de oldukça kullanışlı görünen çok sayıda cebe, tokaya, düğmeye ve bir de kemere sahipti bu elbise.

"Siz de kimsiniz?" diye sordu K., yatağında yarı doğrularak.
Adam, bu şekilde içeri girmesi son derece doğalmış gibi soruyu duymazdan gelerek, "Zili mi çaldınız?" diye sormakla yetindi.

Yorum

  Kafka sevdiğim yazarlardandır. Dönüşüm ve Aforizmalar adlı eserlerini okuduktan sonra diğer kitaplarını da okumam gerektiğine karar vermiş ancak okuyamamıştım. Dava en çok merak ettiğim kitaplarından birisiydi ve aylar önce kitabı almış olmama rağmen okumadıklarımdandı. Geçenlerde 1000Kitap'ta başlayan bir etkinlik sayesinde Dava'yı okuma fırsatı buldum.

  Dava, Josef K.'nın sebebini bile bilmediği bir davanın sanığı olmasını ve davanın süreçlerini anlatan bir kitap. Bir sabah Josef K. suçsuz olduğu halde kendini tutuklanmış olarak bulur. Davanın sebebini bilmeyen Josef K. aylarca bu davayla uğraşır ve giderek daha kötü bir ruh hali içine girer.

  Kitabın başından sonuna kadar dava sebebi belirsizliğini koruyor, okuyucu bu sürede davayı, Josef K.'nın yaşadıklarını ve ruh halini yakından takip edebiliyor. Kitap için genel olarak dili ağır ve yavaş ilerliyor dense de ben bu sorunu yaşamadım, sayfalar hızlı geçti, özellikle kitapta yer alan psikolojik çözümlemeler ve karakterin ruh hallerini okumaktan oldukça hoşlandım. Kitapta ayrıntılı çözümlemeler uzun yer kaplıyor, hoşlanmayanlar için sorun teşkil edebilir bu durum. Kitabın sonundaki hikayede oldukça düşündürücüydü, yazarın duruma farklı yorumlar getirmesi ise hikayeyi daha etkileyici hale getirmişti.

  Kitapta olaylar gelişirken Kafka hukuk sistemi ile ilgili bir çok ayrıntıya yer veriyor ve bunları oldukça ürpertici bir biçimde sunuyor. Aslında kitabın genelinde ürpertici bir hava hakim. Hukuk sisteminin eleştirisi yapılırken gerçekler karşısında ürpermemek zor, anlatılanlar her ne kadar bugüne ait olmasa da bugüne uyarlanabilecek cinsten gerçekler, aradan yılların geçmesi Kafka'nın hukuk sistemi ile ilgili değindiği noktaların gerçekliğini değiştirmemiş ne yazık ki.

  Genel olarak güzel bir kitap olsa da benim beklentilerimin çok altındaydı ne yazık ki ya da benim beklentilerim çok yüksekti, emin olamadım. Kitabı okuyup bitirdikten sonra çok sevmediğimi anladım, etkilendim, içindeki bir çok şeyi sevdim ancak genel olarak kitap bana istediğimi veremedi. Ucu açık kalmış çok şey vardı, diyaloglar ve olaylardaki bazı boşluklar, kadın karakterlerdeki tek düzelik kitabın sevmediğim yönlerindendi. Kitap bittikten sonra ben mi anlamadım ya da hakkını vermedim diye düşündüm ve Dava'nın çizgi romanının e-kitap halini bulup dün gece okudum ve fikrimin değişmediğini anladım. (Dava'nın çizgi romanının yorumu için buraya tıklayabilirsiniz.)

  Dava güzel ve düşündürücü bir kitaptı. Ben yeterince sevemesem de ,ki bence bunda beklentimin yüksek olmasının etkisi de var, okumanın bana bir şeyler kattığını düşündüğüm kitaplardan oldu. Kitap herhangi bir önkoşul olmadan önereceğim kitaplar arasında yer almıyor, Kafka'nın tarzını tamamen yansıtan, farklı ve hukuk sistemiyle ilgili bir kitap okumak istiyorsanız Dava tam size göre.  İyi Okumalar :)

Alıntılar

En küçük bir umut bile bazen büyük acılar verir ve tıpkı şimdi olduğu gibi daha fazla zarar vermeden kestirip atmak en iyisidir. 
O sırada kendi kendine bir söz verdi; bu meseleyi tekrar gündeme getirecek ve gücü yetene kadar şu ana kadar kimsenin suçlamaya cesaret edemediği gerçek suçluların, üst kademeden yargı mensuplarının cezalandırılmasını sağlayacaktı. 
Kadınlar sanıldığından daha güçlüdür. 
Başka insanların fikirlerini bu kadar önemsememelisin.

Puanım


2 yorum: